Pågående arbeten
2007-2009

april 2007
september 2007
maj 2008
oktober 2008
april 2009
maj 2009
oktober 2009
november 2009
december 2009


Här skall vi ge en glimt av hur arbetet på Emma fortskrider i sakta mak med nya bilder och text allteftersom. Med ett eller annat spån av visdom om hur arbetet kan göras, eller hur det kanske inte borde ha gjorts, ibland. Främst dock för att ge dig som besökare en inblick i ett par skutrenoverares vardag.
Bilden ovan visar de nya mastämnena av lärk som med benägen hjälp av Anders Fredin på Kagghamra gård i Södertäljetrakten, har fällts och nu i det första solgasset på våren spiralbarkas för att torka så skonsamt som möjligt. Under sensommaren hoppas vi komma igång med den fortsatta bearbetningen. Ämnet till stormasten är över 20 meter långt. Nuvarande stormast i furu kom till på 70-talet men har fått alltmer bekymmersamma rötskador i foten. Dessutom är den ngt kort, påsalad både i toppen och nedtill för ett tiotal år sedan, och beslagen sitter dessutom fel.


Hur gick det med ankarspelet?

Jo, det kom till största delen på plats under våren -06, resterande detaljer ligger klara för montering. På bilden ovan syns i vilket erbarmligt skick donen var när vi fick spelet från Mönsterås hembygdsmuseum. Den enda förändring vi behövt göra är att korta av axeln ett par dm.



Så var det akterkajutan. Efter ett oändligt pusslade med spegellister kors och tvärs börjar kajutan nu att se färdig ut. Återstår i stort sett bara spackling och målning. Under färglagren syns en ekådringsmålning så då måste vi alltså lära oss det hantverket också. Nåväl handböcker har införskaffats, kajutan har värmts upp under vintern så att allt virket är torrt och färdigt att måla. Trots att utrymmet inte är större än en garderob (tänk att 2 man levde här halvårsvis!) så blev det mycket och pyssligt arbete eftersom inte en vinkel är rät, ruffen är sned sedan många år och gammalt och nytt skall smygas ihop diskret. Den lilla nätta Näfvekvarnkaminen har kommit på plats i aktra hörnet av kajutan. Var kaminen skulle stå skvallrade enbart en liten urhuggning för dess bakre ben i den nu sedan länge bytta garneringen.





Segelsömmandet fortskrider. Jagaren och klyvaren, som i Emmas fall är rätt stora segel, är nu klara så när som på likning. Millerain Ltd i England som levererar linneduken skickade julkort till oss i år. När 1" mässingsringar till alla hål skulle inhandlas från den lokale segelmakaren var priset hårresande så det blev alltå till att återigen importera från Danmark. Utan danska skeppshandlare skulle detta projekt inte varit möjligt! Nu är frågan om vi skall renovera vårt befintliga mesansegel eller sy nytt...eller kanske både och? Vi vill ju ha karaktären av förstyckade segel snarare än enhetliga nya, men den gamla focken och storseglet är ju långt ifrån prydliga så det kanske räcker till för autenticiteten. Att skära till dukvåderna om 2 fots bredd och sedan med nål och tråd kasta sig ut på till synes ändlösa raksträckor av handsömmnad är nästan beroendeframkallande och högarna med segelduk som pyntar hemmets alla vrår känns mest hemtrevligt.


Pågående arbeten
september 2007

Bearbetningen av masterna har nu kommit igång på allvar och än så länge är det motorsåg som gäller, alltså 4-kantigt, 8-kantigt, 16-kantigt.....Egentligen var det tänkt att vi skulle använda den enkla algoritm för dimensionering av rundhult som Carl Smith anger i sin bok, men det visade sig bättre att direkt mäta upp diametrarna på de detaljrika foton av Emma från 40-talet vi fått från Boman.


Tändkulan är på väg!!! Här står klenoden, ömt ompysslad i många år av Ragnar Vesterlund i Korsträsk och nu utlyft ur ett blivande ångfartyg i Piteåtrakten samt emballerad för transporten. Fotot är taget av Ragnar. En Bolinder W7 på 25 hkr med backslag som helt säkert kommer att känna sig hemmastadd i "Emma"s maskinrum där den gamla orginalmaskinbädden bara står och väntar...



Pågående arbeten
maj 2008

Rundare och rundare och rundare. Nu måste oljan på snart annars kommer sprickorna i vårvärmen!



Pågående arbeten
oktober 2008

Masterna är framtransporterade till Strandvägen. Loffes Trailer klarade transporten utan problem trots en lastlängd på 21 meter och innerstadstrafik. Helt klart killar som kan sin sak!! Gamla riggen lyftes ned och nu skall beslagen flyttas, wire bänslas på och masterna få sin slutliga ytbehandling med linolja och tjära. Allt till fromma för Strandvägsflanörerna som flockas runt masterna där de ligger på kajen.


Ett mastmynt som låg under mastfoten. Ditlagd vid byggnationen 1900. Myntet är danskt, 2 öre från Christian den IV regenttid.


Riggarbetena har börjat. Ny wire kläs med tjärad hampa över smärting som även den dränkts i tjära. Arbetet görs med hjälp av en klädkyla och bara i salningen och där bänslar av tunn wire senare skall läggas på. Hela wiren har aldrig varit klädd.

Toppvant och stag skall splitsas. Det här är en brottningsmatch p liv och död, med termer som "skära ut hjärtat" i wiren, "bryta wiren" mm. När några motsträviga inslag är gjorda, splitsen tunnad och man betraktar verket, känns det som man vore segraren på slagfältet där manfallet och blodspillan varit stort. Framöver skall även det 18 mm tjocka klyvarstaget få sig en ögla, kommer vi gå segrande ur den kampen?



Pågående arbeten
april 2009

Masterna ligger klara på kajen. Någon stal två av våra original mastbeslag så nya fick smidas. Ytbehandlingen var ett frågetecken. Vad skulle vi lägga utanpå olje- och tjärimpregneringen? Till slut valde vi att koka egen gammaldags linoljefernissa av harts (från tallkåda) och linolja med tillsats av blymönja. Vi kokar under en halvtimme vid drygt 210 grader. Antänder vid ca 260 så försiktighet anmodas! Tunnas med terpentin efter avsvalning. Detta receptet motsvarar vad som förr kallades harpojs (eller harpuis på hollänska, vilket härleder till harpiks vilket betyder just harts. Recepten varierar från enbart harts kokt med lite svavel, till blandningar med olja och fett/talg. även bottenbehandling kallades harpojs, men utgjordes av huvudsakligen harts, tjära och trätjärtebeck). Resultatet blir ett förbluffande segt skikt som torkar på något dygn och långsamt mörknar. Dessutom luktar det förföriskt gott och vi får många frågor om vad det är vi använder. Ett företag kommer framöver att marknadsföra vår harpojs, men då utan bly.
Den 4:e maj lyfter vi på riggen.



Pågående arbeten
maj 2009

Den stående riggen och alla beslag har kommit på....

....och äntlingen står riggen på plats. Kranföraren tar sig en tripp upp i salningen för att ta ned kvarblivna stroppar



Pågående arbeten
oktober 2009

Så nar det dags för ny vinterindockning och byte av bottenbordläggningen står nu på tur. En kylig höstdag med frost och snöbyar stävar vi till Beckholmen. Det känns nervöst. Att ordna och transportera virke, få ihop ekonomin och planera arbetena har varit utmanande. Som uppbackning har vi även denna gång skutstöd från statens maritima museer. Det är nu bara att hoppas att vintern blir mild och hälsan står oss bi.


foto Anette Engström


foto Anette Engström



Pågående arbeten
november 2009

En tälthall har byggts runt skeppet för att skydda mot vind, regn och snö. Rivningen av nedersta borden har börjat. Nu finns ingen återvändo....

Så här kan spantningen te sig. Bottenstockar i krokväxt ek. Bortom dessa i dubbelspanten ses sittrorna som börjar i kölsvinet och sträcker sig uppåt skrovet där upplängor och topptimmer tar vid. Allt sammanbultat med trögbult. Flertalet sittror byttes vid föregående vinterindockning.
Längs kölen ser man spunningen där sambordet passas in. Borden är här välvda på insidan



Pågående arbeten
december 2009


Sambord och bordgång 2 har kommit på plats. Bordgång 3 mallas.

Borden är bitvis mycket tunna, här bara 30 mm, troligen på grund av en siktning, dvs avjämning, av borden vid byggnation, eller möjligen har man haft svårigheter att såga jämn tjocklek? De nya borden är däremot 60 mm tjocka. Notera också att man just här har vänt kärnsidan utåt fr ovanlighets skull.



Emma@jaktgaleasen.se


©2005 copyright M Flensburg