STARTSIDA HISTORIK BILDER SKEPPSDATA RESTAURERINGEN LOGG 2007-2009 LOGG 2010 KONTAKT LÄNKAR
Pågående arbeten | 2010 - |
januari 2010 februari 2010 mars 2010 april 2010 juni 2010 september 2010
Vintern har kopplat greppet. Beckholmen ligger i vinterskrud. Termometern pendlar runt minus 10 grader vecka efter vecka. Som en frusen ekorre i jakt på sina gömda nötter, så gräver vi fram vårt virke ur snöhögarna.
Så tack och lov för vår tälthall. Men det är som att arbeta i en iglo.
första bordet i 4:e bordgången passas in på babord sida. På styrbordssidan väntar bordgång 3 på att sättas upp
I aktern börjar borden få allt mer vridning. Kölden fšrsvårar dock den behövliga ångbasningen av bordläggningsplanken och det går långsamt framåt
Skrovet föröver, femte bordgången på väg. Skrovformen blir tydlig.
Akteröver.
Här ligger den färdiga 5:e bordgången på babordssidan och väntar på att monteras.
Hampa som vi importerat från Tyskland. Vi skall nu tjära denna inför drevningen av skrovet.
Tiden håller på att rinna ut även om snön fortfarande yr utanför tältet. Hålen i skrovet krymper sakta
Spanten stryks med varm trätjära före bordsättning
Den nya botten sedd genom trimluckan på däck
I skeppets lastrum ser man de gamla bottenstockarna och nya spanttimmer samt innerkölen som byttes för 13 år sedan.
Elisabeth styker insidan av bordläggningen med het trätjära. Spanten sprutas senare med tjära med hjälp av en elektrisk sprutpistol så att alla skrymslen får behandling.
Hålen i borläggningen börjar fyllas igen. Vårsolen tittar in och på tältet krymper skuggorna av snöberget undan.
Ny bordläggning med smala nåt borgar för lätt underhåll i framtiden.
Hampdrevet är tjärat och hänger till torks under täckningen. Totalt går det åt ca 20 kg drev.
Sista spikarna i sista bordet på styrbordssidan.
200 meter nåt skall nu drevas i 2-3 varv. Dessutom behöver vi driva om den kvarlämnade gamla bordläggningen.
Första omgången drev sätts.
Beckning av nåten håller drevet på plats. Vi använder rent trätjärebeck. Precis som man gjort i tusentals år. Dyrt per kg och svårt att få tag på men det går åt mycket måttliga mängder i de nya smala nåten. Trätjärebecket är mycket mer lättarbetat än bitumenbaserade produkter som gängse skeppsbeck. Dessutom luktar det gott.
I spikhålen fyller vi smält harts och kritblandning med tillsats av lite tjära och vax. Blir hårt när det kallnar och kan lätt slipas. Dessutom lätt att avlägsna vid kontroll av spiken.
Sista dagarna, när första vårvärmen just har uppenbarat sig, kommer Peter på mycket uppskattat besök och tar tag i alla de små tidskrävande detaljerna som alltid blir kvar: genomföring, förhydning mm. Tack för det!
Tillsammans med vår dotter målas namnskyltarna. Ljust blått med gulockra text blir det.
Allt är klart. Släpp på vattnet!
Så är Emma åter i sitt rätta element. Inga läckor tack och lov! Nu skall hon bogseras till en bryggplats på Beckholmen dör hon skall ligga över sommaren för arbeten på garnering, nytt roder mm.
Skrovet har tjärats invändigt och spanten siktats av
.
Garneringsarbetet har hunnit halvvågs på babordssidan
. |